Hoe gaat het met jou op dit moment in je leven? Verloopt het allemaal rustig en gaat alles ‘zijn gangetje’ of is het chaotisch, druk en onvoorspelbaar? Iedereen maakt vroeg of laat moeilijke en lastige perioden mee in het leven. Perioden met pijnlijke en verdrietige gebeurtenissen waar je mee zult moeten dealen. Er worden ons regelmatig ook ‘dingen aangedaan’ of er ‘overkomen’ ons dingen waar we niet op zitten te wachten.

Je wordt ziek, je verliest je baan, je raakt vrienden kwijt, een dierbare overlijdt, je krijgt onenigheid, je huis brandt af, etc. Je kinderen zijn ziek, precies in de week dat jij heel druk bent voor je werk. De baby slaapt precies niet door op het moment dat jij je slaap extra hard nodig hebt. Er zijn oneindig veel gebeurtenissen die je leven op z’n kop kunnen zetten of in ieder geval minstens je leven erg pittig maken.

En dan kan ons leven chaotisch voelen, zwaar, somber of ondraaglijk zelfs. Het kan lijken alsof je er nooit meer uit kunt komen. De situatie is vaak zoals hij is en aan de situatie zelf kun je niet altijd wat doen. Het probleem is dat we het moeilijk vinden om de situatie te accepteren en daardoor blijft het een zware gebeurtenis.

Als we echter onze situatie niet accepteren dan wordt het leven een gevecht, een strijd. We zijn in oorlog met onszelf of onze omgeving. We gaan het gevecht aan met onze ziekte, met onze onzekerheid, met niet slapende kinderen, met onze verslaving, etc. En acties vanuit een ‘vechtmodus’ zijn altijd zwaar en vermoeiend.

We vinden accepteren moeilijk, omdat we er een ‘verkeerd’ beeld bij hebben. We zijn bang dat acceptatie passief is en wie gaat passief lijdzaam liggen ‘accepteren’ dat hij/ zij ziek is of alcohol verslaafd bijvoorbeeld. Sommige dingen kun je toch niet accepteren?

Wat is acceptatie dan precies?

Accepteren betekent echter niet anders dan: voor-waar-nemen. En acceptatie is echt de enige eerste stap die nodig is om er iets aan te doen.

Accepteren betekent dus niet anders dan zeggen: Klopt, ik ben ziek. Of: Inderdaad, ik ben mijn baan kwijt. Of: Ja, mijn baby slaapt precies nu niet door en ik dus ook niet.

Acceptatie zegt niets over passief zijn en achterover leunen, wat heel veel mensen wel denken. Acceptatie is alleen ‘voor-waar-nemen’ hoe de situatie NU is. Het zegt dus ook niets over de toekomst!

Acceptatie betekent ook dat je ‘verantwoordelijkheid neemt’. Dat je ‘aanpakt wat je geboden wordt’. Het betekent dat je bereid bent om te reageren op je gevoelens door ze ook ‘letterlijk’ te voelen. Het doel van acceptatie is namelijk niet dat je je beter gaat voelen, maar dat je je openstelt voor wat er op dit moment op je bordje ligt en dat je de gebeurtenis kunt gebruiken om deze om te buigen naar wat jij waardevol vindt. Als je al je gevoelens volledig beleeft is je leven ook veel completer! Accepteren betekent dus niet dat je accepteert wat je wordt aangedaan, maar wel de pijn die het oplevert.

Niet accepteren dat je aan de alcohol verslaaft bent, maar wel accepteren dat je alcohol nodig hebt als coping. Niet accepteren dat je slecht, respectloos of grof bejegend wordt, maar wel de gevolgen ervan, de pijn of het verdriet, accepteren.

Bereidheid

Acceptatie is dus verantwoordelijkheid nemen. Bereid zijn om de gebeurtenissen in je leven aan te pakken. Bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen, bereidheid om te accepteren, schrijft Steven C. Hayes (2006, Uit je hoofd, in je leven), is iets anders als:

  • Willen – je kunt iemand niet op je feest WILLEN hebben en toch bereid zijn toe te laten dat hij komt.
  • Voorwaarden stellen – je kunt iets niet ‘half’ accepteren.
  • Proberen – proberen is een inspanning die je levert en bereidheid hebben heeft, strikt genomen, niets te maken met inspanning leveren.
  • Geloven – Of je nu gelooft of niet dat je ergens toe ‘bereid’ kunt zijn maakt niet zoveel uit. Het is een ja/ nee vraag op het moment zelf of je bereid bent of niet. Zo kun je geloven dat je een aanraking van je arm niet zult voelen, maar als je arm aangeraakt wordt dan voel je het wel of niet. Wat je ook gelooft vooraf maakt daarin geen verschil.
  • Negeren – Bereidheid te accepteren betekent niet dat je dan je pijn of verdriet gaat negeren.
  • Luisteren – Bereidheid te accepteren betekent ook niet dat je gaat doen wat jouw pijn of verdriet jou vertellen. Je pijn mag er zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij ‘gelijk’ heeft. Het is er nu eenmaal…

tekst gaat onder afbeelding verder…


Leef je eigen leven

4 stappen naar grip op jezelf, je keuzes en prestaties

Gratis E-boek – LEEF je eigen leven t.w.v. 12,95
+ Gratis 5-daagse videotraining ‘BalansWeek’!

Schrijf je dus snel in voor de waardevolle mails


Schuld

De werkelijkheid accepteren is ook iets heel anders als ‘de schuld’ zijn of hebben. Je hebt geen schuld en bent niet de oorzaak van de regen. De werkelijkheid accepteren betekent wel verantwoordelijkheid nemen, maar niet ‘de schuld’ op je nemen! Het betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor de ‘ervaring’ die de situatie je geeft en wat je er mee ‘doet’.

Je bent niet verantwoordelijk voor de regen, maar wel verantwoordelijk voor de ervaring, of je reactie erop. Of je er blij van wordt of gefrustreerd. En je ben verantwoordelijk voor wat je ermee doet, ga je schuilen of de regen opvangen om de planten water te geven, of…

Acceptatie

Bereidheid om te accepteren is wel:

  • Liefdevol bij je pijn en verdriet blijven en het omarmen als een tere bloem of een huilend kind. Je pijn wiegen en ernaar luisteren als naar een vriendin.
  • Naar je pijn kijken als naar een ongelooflijk schilderij en de strijd ermee opgeven. Verlaat het slagveld.

Uit: Steven C. Hayes en Spencer Smith, 2006, Uit je hoofd, in je leven, Amsterdam

Verantwoordelijkheid nemen betekent dat je een keuze gaat maken in hoe jij wil en gaat reageren op een gebeurtenis. Accepteren is ‘doen’! En ook iets ‘niet doen’ is een actieve keuze en valt dus onder ‘iets doen’. Iets ‘niet doen’ is namelijk iets heel anders dan ‘niets doen’.

Jij bent volledig verantwoordelijk voor datgene wat jij kiest te doen als je met een gebeurtenis wordt geconfronteerd! Ben jij bereid te accepteren dat het ‘is-zoals-het-NU-is’ zonder te accepteren wat je wordt aangedaan? Ben je bereid te accepteren dat daar gevoelens en ervaringen bij horen die er ook mogen zijn? En ben jij bereid te accepteren dat jij een keuze hebt in hoe jij reageert?

Je hebt alleen een keuze in je reactie als je je bewust bent dat jij een keuze hebt. Zolang jij je daarvan niet bewust bent heb je eigenlijk geen keuze, je reageert met ‘automatisch aangeleerd gedrag’. Je reageert dus vanuit een patroon.

Toen ik ziek werd had ik nog niet in de gaten dat ik een keuze had hoe ik daarmee om zou gaan. Als vanzelf was mijn reactie een ‘depressieve reactie’, want zo reageerde ik automatisch op moeilijke gebeurtenissen en dat patroon is in mijn jeugd ontstaan. Maar ik leerde dat ik een keuze had! Ik leerde te accepteren dat ik NU ziek ben en zeer beperkt ben en dat dit consequenties heeft voor mijn dagelijkse activiteiten. Ik leerde dat ik kan kiezen hoe ik dit ervaar, wordt ik er depressief van of blijf ik vooral kijken naar wat ik nog wel kan en blijf ik van die mini dingen genieten? En ik leerde dat ik een keuze heb in wat ik ga doen, ga ik in bed liggen of ga ik kiezen om de schaarse energie aan mijn prioriteiten te geven? Uiteindelijk nam ik verantwoordelijkheid door artsen te bezoeken om zoveel mogelijk te doen aan mijn fysieke gesteldheid binnen de ziekte die ik heb. En ik nam verantwoordelijkheid door, aan de hand van mijn waarden, een prioriteitenlijstje op te stellen en met de energie die ik heb te beginnen bij prioriteit 1. Om vervolgens ervoor te kiezen (ook verantwoordelijkheid te nemen) los te laten bij welke prioriteit ik kan komen en te accepteren als ik niet verder kom dan prioriteit 2.

Maar na deze video ben jij je ook bewust dat je een keuze hebt in hoe jij reageert op gebeurtenissen. Vanaf nu heb jij dus daadwerkelijk een keuze en kun jij verantwoordelijkheid gaan nemen over jouw leven.

Laat via een berichtje onderaan deze pagina eens weten wat jij hebt te accepteren en hoe jij daar je verantwoordelijkheid in neemt.


Elzemarij ‘t Hart

Coach, Therapeut & Trainer
Oprichter Instituut voor Persoonlijke Coaching


Kan ik je misschien verder helpen?

#1 GRATIS e-boek (en mini-training cadeau)

Download mijn gratis e-boek met tips en informatie over hoe jij grip kunt krijgen op je leven, je keuzes en je prestaties. Je krijgt er zelfs een gratis 5-daagse mini-training bij cadeau: De Balansweek!

#2: GRATIS kennismakingsgesprek

Krijg jouw (leer)vraag helder en ontdek jouw thema. Na dit gesprek heb je al direct helder welke eerstvolgende stappen jij kunt nemen, ook als ik geen passend aanbod voor jou heb. Ik doe je, alleen als dit bij jouw situatie en vraag past, een aanbod voor één van mijn diensten.

#3 Minitraject: Rust in je leven

3 weken lang, elke werkdag, een mail met tips, opdrachten en vragen die je helpen om je leven waardevol te maken wat er ook gebeurt! Ontdek hoe jij rust kunt vinden tijdens dit minitraject!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *