Sleutel naar veranderen

Probeer jij ook wel eens van slechte gewoontes of gedrag af te komen en stel je daarvoor doelen op voor jezelf? Merk jij ook dat je patronen ontwikkelt in je leven waar je niet altijd blij mee bent? Wil je veranderen en werk je daar ook aan?

Je kunt bijvoorbeeld niet zonder het kijken van een tv programma voor je gaat slapen, je gaat vaak te laat naar bed, je slaat maaltijden over, je hangt op de bank in plaats van in de sportschool. Maar het kan ook zijn dat je wil stoppen met piekeren. Dat je wilt afkomen van je onzekerheid. Dat je wil stoppen met het belangrijk vinden van de mening van andere mensen. Zo stellen we allemaal doelen

Welke kennis heb je nodig?

Een doorbraak vind je nooit op het leren van nieuw gedrag alleen! Hoewel we toch vaak bezig zijn met het zoeken naar nieuwe kennis en kunde over hoe we moeten veranderen. Maar het is vaak niet hetgeen wat daadwerkelijk tot een doorbraak leidt.
Zolang je acties niet gefocust zijn en gericht op één belangrijk punt op je muur zul je de muur niet doorbreken. Meestal zit een doorbraak meer op je overtuigingen die onder je gedrag zitten dan dat je nieuw gedrag zou moeten aanleren. Je weet best wat de juiste acties zijn en hoe je jouw gewenste toekomst kan bereiken, maar je doet het niet. Het lukt je niet om dat gewenste gedrag te beginnen of, als je wel begint, vol te houden. Je weet wat je moet doen, maar het lijkt wel of iets je tegenhoud, die glazen muur houd je tegen. Dit zijn vaak de gedachten die jij hebt over jezelf en over hoe het leven in elkaar zit, ofwel je overtuigingen.

Werken aan je overtuigingen en patronen helpt je om door de glazen muur heen te breken en dan is het gewenste gedrag ineens een stuk gemakkelijker!
Het gaat erom dat je ‘bewuste’ keuzes gaat maken! En dat jij je gaat focussen op 1 plek op de muur. Als je je pijlen op verschillende plekken richt zal de muur niet breken, maar als je alle pijlen op 1 plek richt zal de muur bezwijken!

Laatst sprak ik Miranda. Ze is chronisch ziek en heeft daarvoor een heel leerzaam revalidatie traject gevolgd. Ze weet hoe ze ermee om moet gaan, maar het gevoel dat ze niet meer kan bijdragen en binnen zit tussen de 4 muren van haar huis benauwen haar en maken haar ongelukkig.

Ze kan heel goed haar taken zo indelen dat ze het aankan. Niet de hele verdieping in 1x willen schoonmaken, maar het verdelen over meer keren en tussendoor steeds rusten. Ze weet precies hoe ze het huishouden, ondanks haar ziekte, kan volbrengen. Maar het geeft geen voldoening. Ze wilde van betekenis zijn voor anderen en een bijdrage leveren.

Miranda draaide rond in een cirkel van iets willen bijdragen, niet kunnen, denken dat ze niets waard is en zich vervolgens betekenisloos voelen en terug naar het begin van weer iets nieuws bedenken waar ze kan bijdragen.

Wat deed Miranda om uit deze cirkel te komen?
Miranda hoefde geen nieuw gedrag te leren, ze weet precies hoe ze moet omgaan met haar beperkingen. Maar wat dan wel…

Wat levert het je op?

Het afleren van patronen en gewoontes is ontzettend moeilijk. Dat merk je op het moment dat je goede voornemens bedenkt en binnen een paar dagen/ paar weken alweer gestopt bent en weer in je oude gewoontes bent vervallen.
Dat heeft onder andere ook te maken met het belonende effect dat een bepaalde gewoonte heeft.

In 2018 ontdekte ik dat rond het fietsen (in plaats van de auto nemen). Als ik voor 2018 de fiets nam dan kon ik, door mijn chronische ziekte, nog niet tot het einde van de straat fietsen aleer ik met de tong op mijn knieën instortte en terug moest. Dus nam ik steeds de auto. Op een gegeven moment kocht ik, in 2018, een elektrische fiets. Wat een verademing! Maar de negatieve ervaring rond fietsen zat zo vast in mijn brein dat ik vooraf al voelde hoe de moeheid opkomt als ik alleen al dacht aan fietsen. Om mezelf op de fiets te hijsen kostte me veel energie, maar als ik eenmaal op de fiets zat en de straat uit was ontdekte ik hoe heerlijk het was dat ik gewoon rustig de trappers rond kan draaien en verder niets hoefde te doen. Dat fietsen best fijn was. En dat ik toen in ieder geval 5-10 minuutjes kon fietsen voor ik echt moest stoppen.

Toch bleef het vooraf nog een strijd, omdat mijn brein de negatieve ervaring nog onthouden had. Er zijn vele goede ervaringen nodig om die negatieve ervaring weg te poetsen. Ik moest regelmatig fietsen om hier uit te komen. Helaas kan ik ondertussen door verslechtering van mijn ziekte ook niet meer op mijn elektrisch fiets weg.

Maar even terug naar het omzetten van patronen, meestal ben je al gestopt voor je brein de positieve ervaring omarmd heeft en ben je alweer in de auto gestapt.

Als het gaat om het ‘afkomen van’ piekeren, onzekerheid, etc. geldt ook het beloningseffect. Dat klinkt misschien gek, want hoe kan piekeren of onzekerheid belonend zijn, waardoor je er niet van af komt?

De beloning kan voor iedereen anders zijn, maar over het algemeen levert je gedrag je toch iets op waardoor je er niet mee stopt. Het kan helpend zijn om eens te onderzoeken wat het patroon jou oplevert. Je onzekerheid levert je misschien op dat je geen moeilijke dingen hoeft aan te gaan in je leven? Of misschien levert het je aandacht op? Wees eens eerlijk naar jezelf over wat je onzekerheid, je gepieker of … jou oplevert.

Je hoofd maakt alles groter

Er is nog een reden waarom veranderen heel moeilijk kan zijn, namelijk het principe dat alles wat je aandacht geeft groeit. Als je van piekeren probeert te komen ben je veel bezig met het onderwerp piekeren. en dus stopt het piekeren niet.

Als je blijft proberen af te komen van je patronen en gewoontes en het maar niet lukt dan blijf je steeds maar bezig met je doelen. Je blijft het steeds opnieuw proberen en dat neemt veel van je gedachten en energie in beslag. Je blijft maar goede voornemens stellen en grijpt elk moment aan om opnieuw te beginnen.

Het kan zelfs zijn dat je vastloopt, doordat je maar blijft proberen het op te lossen. Het zoeken naar oplossingen voor een specifiek ‘probleem’ kan ervoor zorgen dat je blik vernauwt en je niet meer ziet wat er voor creatieve oplossingen mogelijk zijn. Je probleem wordt er steeds groter mee, in jouw hoofd. En veranderen lukt al helemaal niet meer.

tekst gaat onder afbeelding verder…


Gratis E-boek – LEEF je eigen leven t.w.v. 12,95
+ Gratis 5-daagse videotraining ‘BalansWeek’!

Schrijf je dus snel in voor de waardevolle mails


Hoe verander je dan wel?

Wat mij heeft geholpen is om te stoppen met doelen stellen waarbij ik ‘stop’ met iets. Waarbij ik ga ‘afkomen’ van iets. Doelen waarbij ik iets ga ‘afleren’.
Van iets afkomen als doel nemen werkt namelijk averechts!

Het gaat er dus om dat je de juiste doelen gaat stellen! De basis is om op zoek te gaan naar wat je ‘wel wil’! Niet jezelf ten doel stellen om ‘niet meer te doen wat je niet wilt’, maar jezelf ten doel stellen om ‘datgene te gaan doen wat je wel wil’.

Voor mij was het heel helpend om mijzelf ten doel te stellen om me op Jezus te richten en op dankbaarheid. Dat hielp mij omgaan met mijn onzekerheid, piekeren, niet accepteren van mijn ziekte.
Ik ben gestopt met af te willen komen van mijn onzekerheid, af te komen van hard zijn voor mezelf. In de plaats daarvan richt ik me op wat ik wel wil bereiken en wat mij wel kracht gaat geven. En door dankbaar te zijn, me te richten op mijn talenten en op mijn geloof in God zijn mijn onzekerheid en piekeren verdwenen en ben ik ‘als vanzelf’ liefdevol naar mezelf geworden.

Vervolgens ontdekte ik dat sommige problemen die ik dacht te hebben helemaal geen problemen zijn. Veel van mijn problemen had ik ‘zelf gemaakt’ door verwachtingen op te leggen aan mezelf. Ik vond dat bepaalde dingen op een bepaalde manier zouden moeten gebeuren.

Het gaat uiteindelijk allemaal over de overtuigingen die je zelf hebt. Ik had de overtuiging dat je altijd nuttig moet zijn en dat luiheid afgestraft dient te worden. Op het moment dat ik op bed lag had ik dus een probleem. Nu kan ik dat loslaten en is het probleem er niet meer en is er zoveel verandert in mijn leven!

Van iets afkomen is niet het doel! Focus wel!

Van iets afkomen zou dus nooit het doel moeten zijn! Als je van iets af wil komen is je blik niet meer open, maar ben je alleen op dat doel gericht. Kijk of je probleem wel echt een probleem is en zo niet, laat het dan los. Is het wel echt een probleem stel dan doelen in wat je wel wil bereiken in plaats van waar je van af wil komen.

Er zijn heel veel valkuilen waar je in kunt trappen waardoor je jouw focus verliest. Ik heb dat zelf ook meegemaakt en in deze blog wil ik je ervoor waarschuwen om vooral niet hetzelfde te doen als ik deed 😉 

Wat ik dan precies deed? Ik deed ALLES! Ik deed alles tegelijk. Al toen ik studeerde voelde ik dat er iets moest veranderen en dat ik meer zelfvertrouwen wilde ontwikkelen. Ik zocht coaching, maatschappelijk werk, psychologen, boeken en zelfs televisieprogramma’s waarin ik iets kon leren over mijn psyche en hoe ik me gelukkiger kon gaan voelen.

Het leek alsof ik me focuste op één ding, namelijk mijn mentale gezondheid. Maar dat was een ‘schijn focus’. Want binnen mijn zoektocht naar mentale gezondheid schoot ik alle kanten op! Ik zocht wie ik was en tegelijk ook wat ik wilde en hoe ik regie kon nemen over mijn eigen leven en tegelijk hoe ik veerkrachtig kon zijn. Ik zocht het in de psychologische hoek en in de spirituele hoek, mijn geloof. Het was meer een wanhopige zoektocht dan een gefocust plan. Ik deed het niet stap voor stap. Ik deed alle stappen tegelijk.

Focus betekent één stap tegelijk zetten en een keuze maken waar je nu aan wil werken. Ik heb ervaren dat stap 1 de zoektocht naar jezelf is. Wie ben jij, zonder de meningen van anderen, zonder je ervaringen uit je verleden en met je talenten (waarmee je bent geboren), je passie en je karakter/ persoonlijkheid. En waar je aandacht aan wil besteden, waar je heen wil, hoe je regie neemt en hoe je veerkracht ontwikkelt en al die andere punten die je maar kunt bedenken komen later! Focus eerst op het vinden van jezelf, hoe jij gemaakt bent en waarvoor jij hier bent! En houd het daarbij! Focus je en breek door de eerste muur heen!

Onthoud wel: na de eerste glazen muur komt er geheid weer een volgende! Je angsten, je onzekerheden, etc. ze blijven en ze komen terug. Dat blijft je hele leven, het hoort gewoon bij het leven. Maar hoe bang je ook bent, hoe onzeker je ook bent, je kunt toch stappen zetten! En alleen zo kun je bouwen aan je zelfvertrouwen!

En Miranda? Hoe ging het voor haar?

Het punt voor een échte doorbraak bij Miranda zat op haar gedachten en overtuigingen. Want toen ik haar vroeg wat zij van zichzelf vond nu ze niet kon werken buiten de deur zei ze; “Ik vind mijzelf een slappeling als ik dat niet kan”.

Haar overtuiging dat ze een slappeling is als ze niet kan werken hielp haar niet in het doorbreken van de cirkel. Het hield haar zelfs al die tijd in de cirkel.

Toen Miranda ging omarmen dat het ‘ok’ is om een ‘slappeling’ te zijn kwam er ruimte bij haar.

Ineens was de cirkel doorbroken!

Ze wil iets bijdragen, het lukt haar niet, ze vind dat slap en ze vind dat ‘ok’.
En ineens is ze uit de cirkel en komt het gevoel van betekenisloos zijn niet eens meer voor. En het bijzondere is dat ze ontdekte dat ze helemaal geen ‘slappeling’ is, dat bleek het verkeerde woord te zijn voor het niet buiten de deur kunnen werken. Ze ontdekte dat ze een ‘haven’ kon zijn voor mensen in haar omgeving. Mensen die langs konden komen en hun hart konden uitstorten. En dat kon, omdat zij altijd thuis is, in tegenstelling tot vele andere mensen in haar omgeving die geen tijd en ruimte hadden om er voor anderen te zijn door hun drukke werkzaamheden.

Ze is door haar glazen muur gebroken en omarmt zichzelf hoe ze ook is. Wat ze ook van zichzelf vind, het is ‘ok’.

Dat heet veerkrachtig zijn! Wat er ook gebeurd, hoe je je ook voelt, wat je ook denkt over jezelf: een weg vinden om er ‘ok’ mee te zijn.

Wil jij ook meer veerkracht ontwikkelen?
Wil jij ook door jouw glanzen muur heen breken en uit je cirkel stappen? Omarmen wie jij bent hoe je ook over jezelf denkt?

Laat via een berichtje onderaan deze pagina eens weten of jij patronen en gewoontes hebt die je zou willen bereiken en waar jij denkt dat jouw doorbraak ligt. Ligt dat op het gebied van nieuwe kennis op doen? Moet jij loslaten wat je huidige gewoonte je oplevert of minder aandacht geven aan wat ‘niet lukt’. Of moet jij omarmen wie/ wat je bent?

Kan ik je misschien verder helpen?

#1 GRATIS e-boek (en mini-training cadeau)

Download mijn gratis e-boek met tips en informatie over hoe jij grip kunt krijgen op je leven, je keuzes en je prestaties. Je krijgt er zelfs een gratis 5-daagse mini-training bij cadeau: De Balansweek!

 

#2 Minitraject: Rust in je leven

3 weken lang, elke werkdag, een mail met tips, opdrachten en vragen die je helpen om je leven waardevol te maken wat er ook gebeurt! Ontdek hoe jij rust kunt vinden tijdens dit minitraject!

 

#3: GRATIS inzicht-gesprek

Krijg jouw (leer)vraag helder en ontdek jouw thema. Na dit gesprek heb je al direct helder welke eerstvolgende stappen jij kunt nemen, ook als ik geen passend aanbod voor jou heb. Ik doe je, alleen als dit bij jouw situatie en vraag past, een aanbod voor één van mijn diensten. Ik heb elke week plek voor 2 van deze gesprekken, zodra de agenda vol is worden alle overige data en tijden in die week geblokkeerd.

 

Ps. Nog even dit…

Een paar keer per jaar organiseren we de Kracht & Balans 2-daagse voor vrouwen die waardevol en liefdevol willen leven en datgene willen doen wat bij hen (en bij hoe zij gemaakt zijn) past. In 2 dagen ga je ontdekken wie je bent, hoe jij gevormd bent en bovenal welke keuzes jij hebt te maken. Je gaat naar huis met concrete actiestappen en een duidelijke richting voor jouw leven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *