De leukste methode uit je hoofd en in je lijf

Denken, piekeren, oplossen, analyseren en nog meer denken. Ons brein is er maar lekker druk mee. We verliezen het contact met ons lichaam, schieten ons hoofd in en hebben geen idee meer wat belangrijk is voor ons en wat ons lijf ons vertelt. We hebben het gevoel dat we ons gevoel volledig hebben uitgeschakeld en op pieker modus of automatische piloot staan. We zijn niet bij onszelf gebleven, maar dwalen af.

Druk, druk, druk…

Het is zo ontzettend moeilijk om dicht bij jezelf te blijven, omdat we afgeleid worden. We zijn druk, onze agenda is vol, mensen vragen dingen van ons, we vragen dingen van onszelf en we zijn veel bezig met wat er om ons heen gebeurt. We hebben social media, mail, mensen die ons bellen en vragen stellen, kinderen, werk, huishouden, vrienden en een sociaal leven.
En in al onze drukdoenerij is er weinig ruimte om stil te staan bij wat er nou echt in ons leeft. We willen voldoen aan alle verwachtingen die iedereen om ons heen aan ons stelt. En zo raak je jezelf volledig kwijt, schiet je steeds weer naar je hoofd om alles te overdenken, te plannen en te analyseren. Je pieker modus of je automatische piloot modus ligt op de loer.

Vervreemding

Als je niet dicht bij jezelf kunt blijven dan raak je vervreemd van jezelf en raak je vervreemd van je lijf. Terwijl ons lijf de beste graadmeter is van hoe het met ons gaat. Ons lichaam vertelt ons precies wat er aan de hand is. Gespannen spieren, buikpijn, hoofdpijn, etc. Het kunnen symptomen zijn van lichamelijke problemen, maar ook van mentale problemen. Mentale problemen als stress of de vraag of je nog wel doet wat bij jou past? Ligt wat je nu doet wel dicht bij jouzelf of ligt het mijlenver af van wie je bent? Als je jezelf verloren bent voel je je mentaal niet sterk meer. Je kunt je lijf waarschijnlijk ook niet meer ontspannen en als je je afvraagt wat je lijf jou nou vertelt kom je er niet meer achter, je begrijpt je eigen lichaam niet goed meer. Je hebt geen idee meer hoe je je voelt en of je verdriet voelt of niet.

Uit je hoofd, in je lijf…

Hoe kom je nu uit je hoofd en in je lijf, zodat je dichter bij jezelf kunt komen, bij jezelf kunt blijven en jezelf kunt begrijpen? Hoe kun je gaan herkennen en erkennen wat je lichaam je te vertellen heeft? Hoe kun je je lichaam leren kennen? En dan het liefst op een leuke manier!

Daar is maar één antwoord op:

Dansen!

Zet fijne muziek op, sluit je ogen en volg de (dans)bewegingen die je lichaam wil maken. Laat maar komen wat komt. Sluit, als het daardoor minder eng voelt, de gordijnen, zodat niemand stiekem mee kan kijken naar wat jij allemaal doet. Zo kun je echt volgen wat je lichaam wil doen zonder dat het raar voelt. Maak gewoon de bewegingen waar jij op dat moment zin in hebt. Het hoeft geen mooie dans te worden een choreografie. Nee gewoon bewegen op de muziek zoals het komt.

Het is een eerste stap om je lichaam weer te gaan voelen. Om je weer bewust te worden van wat daar speelt. En dat is dan weer een eerste stap naar beter bij jezelf kunnen blijven. Dansen en bewegen helpen je om meer te leren over je lichaam en dat helpt je om daarna ook meer bij jezelf te kunnen blijven. Dansen is gewoon de leukste methode daarvoor.

En meer …

Het is de leukste methode en het is een begin. Er zijn dus nog vele stappen meer die je kunt zetten om meer bij jezelf te blijven. Als je echt moeite hebt daarmee zoek dan gerust hulp van een goede coach of lees nog eens het blog: hoe schrijvend pelgrimeren je compleet kan veranderen.

Download nu mijn lijst met favoriete muziek om op te dansen!

Heb je nog een suggestie voor op deze lijst? Laat het me weten! Ik ben nog altijd op zoek naar goede nummers voor op mijn lijst! Laat je reactie hieronder achter!!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *